tisdag 16 juni 2020

En nybliven biodlare berättar IX


Bygga för att underlätta arbetet med mina bi.

Spillvirke, skruv och en såg. Det var allt vad jag hade för att bygga en botten och en ramhållare. Tänkte nu med två samhällen kunde det inte vara fel att ha tillgång till något sådant.


Inspirerad av grejer vi använder i förening har jag sågad och byggd.
För att kunna ställa en låda åt sidan konstruerade jag ett bord. Tack att det fanns ett grenhål finns även möjlighet att blåsa i rök. 
Även en hållare för ramar har jag nu som hjälp.

Under dagen, när regnet har kommit, har bin börjat torka nektarn och det har kommit ut en fin doft ur bikupan.

Härligt!

PS Eftersom materialet jag har besällt innt har kommit än, så har jag för mitt nya samhälle byggt ett ”tält” för att skydda det från regnet som ska komma. DS

                                        

1 kommentar: