torsdag 11 juni 2020

En nybliven biodlare berättar IIX


Nu har det ordnad sig



Min fösta drottning svärmade i söndags och överlämnade platsen till en ny ”Qween” av mitt första samhälle. 
Hon har ärvt ett starkt samhälle och en redan bra fylld skattlåda.


Det är oturligt att se.
Under söndagen har bisvärmen fått 10 nya ramar, idag, torsdag har 4 stycken redan varit komplett utbyggt med kakor.
Tillsammans med Manfred har jag hittad drottning med grönt märke relativ snabb. Under onsdagsträff i biodlarförening har jag skärpt blicken för hur drottningar ser ut. Då den i svärmen var grönt så kan det vara min första drottning som stack iväg.
I alla fall mor mitt nya samhälle bra och har fått en fin plats.

Sen var det dags att kolla om vi kunde hitta en drottning i samhället som jag har köpt i april. Och vilken tur det var.
I sargen längs ner promenerade hon runt. Med en special burk med förstoringsglas i locket kunde Manfred fånga henne.

Nu bor hon i lådan längst ner och spärrgallret ligger över.
Lådan i mellan satt vi på idag. Den har tomma ramar i.
Längst uppe ligger skatten av våren!

Vilken start i livet som biodlare.


Men med lugn och ro kommer det att bli kanonbra.

Tack för hjälpen!


***



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar