måndag 29 juni 2020

En nybliven biodlare berätar X


Svärmen är i fart

Mer plats och en test med för mitt svärmsamhälle som växer kanonbra.

Under torsdagen har jag kollat min svärm som jag har fångat den 7 juni och var positivt överraskad.
Ram nummer ett är honung för att stöta med mat.
Sen från nummer två till och med nummer sex är det ramar full med yngel. Fint yngel. Inga drönare.
Helt glad har jag förbered skattlådan och spärrgaller.
Sen tänkte jag att jag skulle pröva en drönram. Och så har jag gjort. På position två. Den sista ram har jag flyttat upp i skattlådan.

Nu får vi se.

På mitt första samhälle kommer mycket pollen in så att jag antar att drottning är i gång och därför har jag inte öppnat.

Eftersom jag har rivit in citronmeliss på ramar och låda har många bi som snabb börjat att flytta in i det nya utrymme.

Sen hade jag varit på väg och kollade var mina bi är på väg och kunde ta flera bilder.

Hoppas att ni också tycker om dem.


***



1 kommentar:

  1. Dina bilder är vackra och värd att se. Tack för det!

    SvaraRadera