tisdag 9 juni 2020

En nybliven biodlare berättar VII


En vanlig söndag som biodlare ?!

Av ett gör man två? Eller ju snabbare ju bättre!

Jag har fångat min första svärm!

Det var under söndagens lunch när min telefon ringde. 
Jag svarar inte när jag sitter med familjen vid bordet. Men plötsligt ringde telefonen igen. Det var grannen från kolonilotten som berättade att en svärm har landat i deras äppleträd.


Det tog inte lång tid att åka dit och kolla läget. Hur fint som helst hängde allt på bra arbetshöjden i trädet.

Tack Manfred som gav mig anvisning under tiden jag körde dit kunde jag få tag i svärmen!

Vilken känsla det är. 
Hög koncentration under arbetet och sen att se hur bin lugnar sig och sitter i hinken. Under tiden har jag fixat ett tillfällig boende för dem.


Senare kom Manfred med god mat för bin och dem kände sig direkt hemma.
Så efter starten med ett samhälle i slutet av april fortsätter jag sommaren med två.
Det är oklart om det var mitt samhälle som svärmade. Jag har lite jobb framför mig med att leta efter drottningarna!



Så snabbt kan det gå!

***

1 kommentar: