torsdag 28 maj 2020

En nybliven biodlare berättar VI


Fienden lurar överallt.

Plötsliga hål (2) i kupan slår larm.

   


Hur har det kommit?

Sedan ett par veckor har jag spånat efter en hackspett, en hane och sin fru, som kommer till mitt fågelhus som står minst 50 meter ifrån bikupan. 
Jag har lagt in fett som jag har smält ur grisskin. På tyska ”Schmalz”. Under häckningstiden behöver fåglarna mycket energi, speciellt hackspetten. Så de två kommer regelbundet och hämta lite ”Schmalz”.

Men nu har en fått intresse av att plundra min bikupa. 
Nej, nej kära hackspett dem får du inte.

Nu är det dags att fixa en konstruktion med hönsnät för att håll a bort honom. Jag tänkte direkt när jag såg hålen – det var en hackspett.



Tack en av mina lästa böcker under vintern, i den var det skriven att spettar tycker om att besöka bikupor.

Vem är intresserad i er bikupa som inte ska visa för mycket intresse?



***

1 kommentar:

  1. Är bikupan gjord av frigolit? Hackspett älskar detta i stora och små hus.
    Frigolit används som isolering här, som hackspetten snart fick reda på .....
    med samma resultat.

    SvaraRadera