måndag 25 maj 2020

En nybliven biodlare berättar V


Första stora ”kontroll” efter en månad

Duktiga bin. Ingen drottning såg jag, och den stora frågan är: får jag honung till hösten?

I fredags var det dags att öppna mitt samhälle komplett och leta efter drottningen och kolla hur det ser ut.


Planen har varit att bi och drottning flyttar ner i nya lådan med nya ramar. Och det har varit nästan exakt en månad sedan jag fått bi och de har börjat känna sig hemma.

Tyvärr har ja under min inspektion inte hittat drottningen. 
Hon har gömd sig bra någonstans. 
Men jag kunde spana till hur bi har kläckts – jättespännande och så svårt att förstå att dem lever egentligen så mycket tid i totalt mörker.


Och sen en dag så flyger dem ut i solsken.

Jag var helt överraskad hur mycket bi som fanns. 
Jag tror att de har minst dubblad sedan april. Och hur duktigt de har byggt under den här månaden. Alla nya ramar i lådan som jag har ställt under den med yngel och drottning är till 2/3 utbyggt med nya, fina kakor. Otroligt jobbat av bin. Ny hoppas jag att drottningen kommer att flytta ner dit eller att hon är redan där.

Söndagen vid lunchtiden har jag satt till en ny låda med tio ramar. Om de är fortfarande så snabba byggare så skulle de få plats för sommarhonung som jag förhoppningsvis sen kan skörda under hösten.

Min taktik ser nu ut så här: Efter drygt en månad när de har byggt kakorna så flytta jag lådan högst upp med spärrgaller under.

Vad tycker ni?

Ska det funka??




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar