tisdag 5 maj 2020

En nybliven biodlare berättar II


Snabbmat för mina bi

Det var på måndagen den 27 april när temperaturen började sjunka. Manfred har kommit med tipset att jag skulle ge mat till mina bi.

Så fixade jag sockervatten till dem. 
När jag åkte ut för att installera allt tisdagen den 28 april var det ganska tyst i kupan. 
Trots att första äppleträden blommade var det kalt.



Jag hoppades att jag inte har kommit för sent. 
Men redan två dagar efter jag har lämnat maten till mina bin så blev det liv i kupan. Sedan dess är det ”high live” och på söndagen den 3 maj var det första stora drag med att flyga och samla.


Men tyvärr lockar doften av bikupan inte bara mig nästa dagligen för att lyssna, lukta och titta.

Nej, det kommer också hästmyror och kolla läget. Jag är lite orolig pga det blir mer och mer. 
Det ser tyvärr ut som att jag måste lägga ut ett extra försvar för min bikupa. 

Vad är eran tipp för att bli av med myror? 

Tack för förslag!


---------------------------

Jag föreslog Tobias att han kan sätta kupan på "undantag" genom att sätta den på ett "vattenlås".
Så här har han tänkt sig att fixa problemet.
Andra förslag?


Fortsättning följer...

***






1 kommentar: